25 August 2009

Start Merapu di 4 Ramadhan

Assalammualaikum..& Salam Sejahtera To All Members
Arini dh masuk 4 Hari kita menunaikan tanggungjawab kita sebagai Umat Islam dimuka bumi ini.Alhamdulillah walaupun kelihatan tidak bermaya,tidak terdaya namun alhamdulillah aku kagum melihat 3 orang anak sedaraku yang berusia lingkungan 6 hingga 9 tahun menunaikan puasa kali ini.walaupun mereka seringkali merengek-rengek kerana kehausan...namun mummy dan daddy tidak memanjakan mereka..kerna ingin melatih mereka menunaikan ibadah puasa kali ini..Aku sendiri di usia mereka pernah merasakan berpuasa "Setengah" hari itu pun kerna daddy dan mummy ingin melatih aku ketika itu,namun bila melihat Adha,Arief dan Azrie berpuasa penuh diusia muda,rasa diri ini tercabar...walaupon mereka ini masih kecil...Istilah Melentur Buluh Biar Dari Rebungnya agak sesuai buat mereka bertiga.Cuma aku risaukan bila mereka akan ke sekolah pada minggu hadapan...pastinya mereka akan menghadapi dugaan yang paling bermakna dalam bulan puasa ini.Dengan keadaan Cuaca di Johor ini,adakalanya Hujan,adakalanya panas..aku sendiri kebelakangan ini asyik sakit-sakit kepala,dan dada..ku harapkan mereka tabah hadapi segalanya.Begitu juga buat diriku,ahli keluargaku ,sahabat-sahabat dan juga umat Islam diseluruh dunia.

Bagi kita di Malaysia boleh dikatakan Hidup mewah,aman,selesa....pernahkah anda terfikir jika anda berada di Palestin,Afrika @ di Negara-negara yang seangkatan dengan negara-negara yang ku sebut td...Negara yang penuh dengan kekejaman,perang sana sini,pernahkah anda terfikir bagaimana umat Islam dinegera tersebut menunaikan kewajipan mereka dibulan Ramadhan ini?pastinya dugaan,ujian bagi mereka terlalu berat berbanding kita yang berada di Malaysia ini...Negara yang aman,selesa dibawah naungan Kerajaan Malaysia....Aku sentiasa bersyukur bila Malaysia ini masih ditadbir dengan Kerajaan Barisan Nasional....Alhamdulillah Ya Allah...Ku harapkan Yang terbaik buat Generasi kita yang akan datang..Semoga Malaysia terus Maju Dibawah naungan Barisan Nasional...Terima kasih Pemimpin Kita...

Berbalik tentang aku,semalam kami di Meda Engineers diberi kelonggaran balik pada jam 4.30Petang,so tepat jam 4.30 petang aku pun seperti biasa dijemput oleh daddy,so dari Office kami terus menghantar Yan balik ke BBU, Memang mengejutkan jalan jem sana sini,disebabkan bazzar Ramadhan di Jalan Padi Ria dan di Jalan Padi Mahsuri..nampaknya terpaksa daddy tukar plan,kami terus ke Bandar mengambil Kakngah dan Adik di Office,anggaran jam 6.30Petang kami sampai di BBU tapi kali ini,alhamdulillah coz line memang clear...So selepas menghantar Anak sedara balik ke Rumah Along,kami terus mengisi gas NGV kereta,sambil itu,aku,kakngah dan adik pergi membeli Air Kotak,Roti sebagai prepare kot-kot kami lambat sampai ke rumah kami di Nusantara...sedang berbual2 didalam kereta alamakk dah jam 7.04 dh nak sampai waktu sungkai...nampaknya kami berbuka didalam kereta je...selamat puasa bagi 3 Ramadhan...

Sampai dirumah,aku lihat mummy dan azrie sedang menikmati juadah yang dimasak oleh mummy,kami pun lepas membuka tudung,simpan beg laptop dan briefcase office terus turun ke ruang makan.ekekeke alahai nikmat sungguh..Alhamdulillah..Ya Allah..Atas segala rezeki yang diberi...selepas makan itu,masing2 menyiapkan diri untuk menunaikan solat.

Selepas solat,aku pun mula landing di katil,almaklumlah sakit dikepalaku datang semula..lepas tu,aku tak tau dah aku wat apa,tiba-tiba je aku dikejutkan oleh Mummy "N bangun,makan ubat dulu,baru tidur".Selepas makan ubat,aku pun ke tandas untuk gosok gigi dan mengambil wuduk dan masuk ke bilik tidur dan terus tidur.

Subuh tadi jam 4.00 pagi,aku dikejutkan oleh adik,suruh bangun ...biasalah sahur aku kena masak untuk juadah ahli keluarga ku,so pagi tadi just buat nasi goreng,ayam goreng,sup sayur je..air nescafe untuk mum & dad, air milo untuk adik,aku biasalah pepagi minum air sejuk...sarsi dan orange ekeke tekak gada2 mummy kata..sebab aku ni,makan memilih skit,kadang-kadang apa yang mereka makan,aku tak leh makan..contohnya Ikan Asam Pedas,sanggup den makan ikan goreng / ikan masin dr makan ikan asam pedas tu...hmmm blur plak

(time ni dh 2.48 Petang,aku dok berym dengan Dj Ibumisali...Ibu Angkat yang berada di Singapore,abis citer usik mengusik keluar)

K lah nanti-nanti if ada citer aku share lagi sesi merapu aku di dalam ni..
Selamat Berpuasa..
Selamat Berbuka Puasa...

No comments: