08 June 2009

Ambuyat

Ni Dia salah satu makanan tradisional bumiputera Sabah dari beberapa suku kaum diNegeri Sabah.Memandangkan Mummy mempunyai darah Bajau,secara tidak langsung,aku pon ada darah Bajau.....so arini aku nak perkenalkan salah satu makanan kegemaran aku beli balik ke Kota Kinabalu iaitu Ambuyat a.k.a gam...kalau tengok memang macam gam 100% tapi kalau nak tau rasanya sila ler cuba...biasanya sagu dijual dalam bentuk plastik berharga rm1.oo,mana kala kuahnyer buat sendiri lah ala2 sup ikan mcm tu.
Proses membuat Ambuyat ni,ialah dengan mengunakan air panas,tetapi kena belajar dulu lah,coz aku pon x abis menuntut lagi..tetapi kalau nak belajar leh lah berjumpa my mum,insyaAllah dia leh ajar........disini saya sediakan beberapa keping gambar mengenai ambuyat...so leh lah tengok...k


Ni dia hasil daripada sagu Sabah....Kini menjadi ala2 gam yang boleh dimakan....


Kuah sup ikan yang telah dibuang tulang.kemudian isi ikan itu dihancur-hancurkan bersama mangga atau lada/cili untuk menambah pedas


Ni Ambuyat yang telah siap dicampurkan kuah ikan......


Sedia untuk dimakan ...nyum nyuM...Lazat...Selera Anak Bajau.....
p/s x kan ilang Bajau Didunia :)

2 comments:

minimoy said...

dr dulu bace ttg alkisah ambuyat nie..wat akk t'lior jew iza...org sawak mkn guner chopstik kan...sedap kew..tingin nak rase...iza...kurier kat akak...tp same x dgn ambuyat s'wak...

Haniza Sulaiman said...

wakakakkaak akak ni.....kalau kat sabah depa makan guna copstik gak kak..tp kat JB ni xde copstik mcm kat sana.....so pakai sudu lah wakakaka jd western plak