11 September 2009

Mummy


Assalammualaikum....Tadi aku seperti biasalah meninjau2 blog kawan-kawan yang ada,termasuklah Blog Ahli Politik seperti KJ,Pemuda UMNO Bahagaian TAPAH yang baru saja menjadi follow di blog saya ni..Selamat Datang ....dan salam perkenalan.
So dalam sesi tinjau meninjau ni aku terbaca 1 artikel walaupun ianya hanya 1 email..tetapi aku tersentuh bila membacanya ....artikel yang bertajuk Mak di http://saifulphotography.blogspot.com/2009/09/mak.html ..sebuah karya yang agak simple dari seorang anak yg nakal,tetapi dapat menjadi iman ketika solat jenazah ibunya....tetapi disini aku bukan berniat untuk mengatakan tentang artikel itu,tetapi...

Ya tetapi aku ingin berkongsi bersama tentang pengorbanan seorang Wanita yang bergelar ibu kepada kita....Ibu yang mengandungkan kita...9 bulan 10 hari...sepanjang kita berada di dalam kandungan itu,ke mana ibu pergi,pastinya dia membawa kita,sungguh kuat ibu kita...selepas melahirkan kita,beliau menjaga kita dengan belaian kasih sayang yang tidak berbelah bahagi...kadang kalanya kita menangis diwaktu malam,ibu jugalah insan yang bersusah payah bangun membuat susu...Betul tak mummy?ketika kita sakit...siapa yang menjaga kita sehingga terabai dirinya...pastinya ibu....orang yang paling rapat dengan kita...sungguh mulia pengorbanan mu ...

Aku nak ceritakan saat-saat aku sakit dulu...mummy menceritakan,dia menjaga aku dihospital (ketika ni aku kecil lagi)sepanjang masa aku merengkek kesakitan...mummy menjaga sampai menitis airmata.Nak dijadikan cerita,sepatutnya operation akan dijalan pada sebelah siang,so kenalah aku berpuasa,tetapi doktor ada kes urgent,so aku kena forwad operation pada keesokkan harinya....aku still berpuasa...tetapi aku seringkali berkata kat mummy "mummy an haus, an lapar" ibu mana yang tak menangis melihat anaknya yang sakit terpaksa berpuasa sehingga 2 hari tanpa makan dan minum...so nak dijadikan cerita,mummy angkat aku,bawa aku toilet untuk minum air paip,mummy kata aku cakap kat dia "mummy manis air ni" sedangakn itu hanya air paip...menitis airmata mummy...sebab nak "coverline" daripada pihak hospital...Untuk pengetahuan semua..operation aku ditangguhkan selama 3 hari,dan selama 3 hari itu juga,aku terpaksa berpuasa...aku ketika kecil memang di katogerikan sebagai anak yang kuat makan,bila kena berpuasa,sadis jadinya.....

Sehingga kini,aku masih lagi tinggal bersama mummy,aku tidak pernah berjauhan dengan mummy.Dulu selepas SPM,aku pernah ditawarkan menyambung pelajaran ke KL,memang hati berkobar-kobar nak pergi,tetapi sehari sebelum pergi,aku terpandang wajah mummy yang sedang berniaga,aku menangis,dan aku mengambil keputusan untuk menyambung pelajaran di Johor saja...teruk gak aku ni...manja sangat...:) ..walaupun ada yang mengelarkan aku "duduk celah ketiak mak,anak manja " aku x kisah.....sekurang-kurang aku dapat menatap wajah mummy...

Aku boleh dikatakan rapat dengan mummy dan daddy sebab aku memang bila hari tidak bekerja akan duduk kat rumah bersama mereka...kadangkala tidak sampai hati nak tinggalkan mereka berdua tanpa anak-anak disisi mereka.Dan aku orang pertama dalam keluarga yang membawa mummy dan daddy Masuk Ke Dewan Konvo Akhir Tahun 2003 ...Tersenyum mummy melihat aku berjubah dan memegang Diploma Architect....Semua itu usaha dan berkat doa mereka berdua.

Aku tahu,mummy sangat menyayangi aku,walaupun mummy tidak tunjuk kepada aku.Dari kata-kata daddy,Mummy risaukan aku,dengan keadaan aku yang tidak sihat ketika ini,dengan pekerjaan aku....Mummy risau if suatu masa,bila mereka tiada,aku akan jadi apa??sebab itu juga aku ambil iktibar...aku akan buktikan yang aku mampu menanggung semuanya...aku akan mengubah cara hidupku....berbekalkan gaji yang sedikit ini,aku akan setup something yang leh menjana pendapatan aku...." dalam proses" doakan untuk aku berjaya....

Ada 1 kenangan yang paling aku rasa sungguh sedih,bila aku terpaksa menandatangani surat kebenaran untuk mummy operation yang melibatkan atau mempetaruhkan nyawa insan yang paling aku sayang.lama gak aku menangis time bila doktor kata 50-50...kawanku Fina dan bard yang bagi aku cool tu lah 1stime aku nangis dihadapan kawan-kawan hanya kerna seorang Ibu.Hanya Allah jer tahu ketika itu....Ketika membantu mummy menukar baju operation,aku juga yang membantu...memang sedih sangat time tu,aku yg menolak katil mummy hingga ke dewan....

Rasa mengalir airmata plak mencoretkan tetang Mummy disini...Semoga Allah menbalas jasa mummy menjaga aku selama ini....Mummy hanya seorang....seburuk mana pun mummy dimata orang,mummy tetap nombor 1 dalam hati an....Berkat kesabaran mummy....InsyaAllah ..An akan berjaya..

Di sini juga,aku ingin menyatakan kepada pembaca,sayangi ibubapa selagi mereka ada didepan mata kita....Jangan persiakan mereka...mereka ibubapa kita Dunia dan akhirat...Walaupun ibubapa kita seorang yang hina,buruk...Mereka tetap IBUBAPA kita...

Mummy An Sayang mummy......u re my Heroin In the World....Only U in My Heart.....Semoga mummy cepat sembuh seperti dulu...An akan terus menanti....

1 comment:

raihan said...

artikel yg berjaya membuatkan aku menangis seh...uwaaa...