13 June 2008

Alam Persekolahan ~~~


Aku Mendapat pendidikan awal Pra-Sekolah Di Sekolah Tadika Ria Yayasan Sabah semestinya di Kota Kinabalu Sabah (1987-1988)......anggaran 5minit naik kereta dari rumah aku...ekekek tapi aku dulu biasalah pekeja mum n dad yang uruskan aku pergi dan balik sekolah sebab mereka berdua agak bz dengan kerja mereka.Di sekolah ni yang aku tak boleh lupakan bubur ayam hehehe memang fov aku....pastu time masuk bilik seni....kreatif gak aku ni....pernah sekali lukisan aku dipamerkan cuma yg buat "lawaknya" aku lukis kucing diatas langit....apa2pun tetap glamer sebab terpilih sebagai pelajar yang kreatif.....sekolah tadika ni kiranya agak elit kat sabah...suasana tepi laut China Selatan...kiranya sejuk jer......tapi bende yang aku x leh lupa....1 jer...kitaorang curi buah limau kat tokong hehehe mmg sweet memory..tapi kami tak makan....kami beri kat mereka yang duduk sebelah sekolah tu....hehehee

Setelah tamat Pra-Sekolah pada tahun 1988,aku didaftarkan di 2 buah sekolah iaitu Sekolah Kebangsaan Likas Kota Kinabalu dan juga Sekolah Ugama Likas Kota Kinabalu.....aku bersekolah disini hanya sehingga Darjah 5...Aku bersyukur walaupun ketika itu aku pelajar yang nakal,tapi aku diserapkan masuk ke "Kelas Project" ketika tu aku darjah 4 dan 5 ketika belajar di SK.Likas aku merupakan pelajar yang boleh dikatakan aktif dengan persatuan,kelab,sukan dan juga memegang jawatan di unit displin sekolah....dari darjah 1 sehingga aku darjah 5...kira glamer ler konon2...kena plak aku merupakan anak makcik kantin hehehee ...mummy berniaga di kantin sekolah sehingga aku darjah 5 memang orang kata aku nak makan,amik jer kat kantin sekolah....disini aku berjumpa dengan berbagai jenis kawan,antaranya aku berkawan dengan Dayang Uking,Shima,roslan,syazana,normah dll....mmg kelas kami ni boleh dikatakan glamer sebab pelajar yang aktif dengan sukan,persatuan dll...siapa yang tidak kenal dengan 4,5 Biru??sure orang kenal....alahai berlagak aku......ekekekee setelah itu aku berpindah di Johor aku belajar di sekolah Kebangsaan Bandar UDA 2 disin semuanya berubah.......celik mata aku utk bersaing dalam pelajaran.....berbeza dengan di sabah dulu,aku banyak enjoy.....Alhamdulillah dad bawa aku berpindah awal...kalau x sure aku x tau apa terjadi kat aku sekarang ni......Kat Johor ni lah aku dapat kesedaran dalam pelajaran...tentang kepayahan mum n dad bekerja sebab ketika di johor mereka tidak mempunyai perniagaan yang banyak....tapi Alhamdulillah mereka masih mampu memberi kami pendidikan....kiranya tidak mempersiakan kami adik beradik....



Setelah Tamat darjah 6 aku didaftarkan disekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru UDA...ketika ini aku berumur 13Tahun....Pada tahun yang sama juga aku masih menuntut disekolah Agama Kompleks Bandar Baru UDA,Disinilah aku berjumpa Dengan Muhammad Hafiz Shaari..seorang pelajar lelaki yang kira tua setahun dr aku...aku sendiri tak pasti adakah ini dia cinta ketika sekolah.....tapi yang lawak,dia merupakan anak penolong kanan disekolah menengah aku....tapi kalau nak tahu,aku masih menyimpan gambar dia diwallet aku,aku terlalu sayang kat gambar tu,rasanya kalau bf aku tau semua kena syarahan....dah 14tahun lamanya aku simpan....Ya Ampunzzzz rasanya hafiz kini dah berkawen kot...Apa2pun aku doakan dia berbahagia dengan insan yang dia cinta....adeh deh deh silap time citer tang cinta...ok kat SMKBBU ini juga aku aktif dengan beberapa persatuan antaranya Kelab Fotografi,Kelab Komputer,PBSM,Brigded Rakan Perdana dll..Pengalaman yang aku tak leh lupakan diSMKBBU ni bila aku menjadi pengawas sekolah,dimana aku kena menjadi M.C diperhimpunan..fuh speaking English aku....tp Funny giler mana tak nya aku English memang hancus,bila aku Menjadi MC Pn Aishah terbeliak tgk aku,hahaha dak yang dia x kenan leh berbahasa english...miahahahaaa dari situ juga aku menjadi rapat dengan dia,sehingga kini aku masih menghubungi beliau....hehehe....ada lagi 1 cerita,dimana aku dengan rakan kelas aku didenda kutip sampah dan berdiri diperhimpunan kerna kelas sebelah main kapal kertas dan juga buang bom asap dari tingkat 4 ...kira sebelah kelas aku ler....dah ler time tu dak nak SPM.....depa tu isk2 mmg aku x maafkan kecuali yg dah jd Arwah.....hehheee




Selepas Tamat SPM aku sambung pelajaran Di Kolej Swasta di Johor Bahru...Aku amik secara gamble jer coz tidak mahu berpisah dengan mum n dad....Kalau tidak sure aku sudah tercampak kat UITM Shah Alam.....kat Business Study.....Aku kat Kolej Swasta ni aku amik course Alam Bina iaitu Sijil Pelukis pelan Senibina dan Seterusnya aku sambung Diperingkat Diploma in Architect....Disini memang aku jadi mengong sebab silibus lecture amik dari Poli Singapore....Tapi Alhamdulillah Aku salah seorang best student bukan saja dari segi akademik,tetapi ko-kurikulum...aku juga pelajar perempuan yang mendapat pointer tertinggi diantara pelajar 5 course yang lain....Disini juga aku menjadi Naib Pengerusi Jabatan Senibina....Otai...hikhihkik alahai memang best lah....Disini juga aku banyak berdikari,sebab setiap bulan akan buat project diluar JB....Kluang,Kota tinggi,Melaka dan gunung Lumut antara tempat2 yang meninggalkan kenangan manis bagi aku.....Selepas tamat Study Diploma ..Aku ditawar mengikuti Ijazah 3+1 disebuah kolej di Kuala Lumpur tapi aku tolak atas sebab tertentu,kalau tidak sure aku berada 2 tahun di KL dan 1tahun Di United Kingdom hehehe maybe bukan rezeki aku....Apa2 aku bersyukur......

No comments: