15 January 2009

Kembara Melaka


Assalammualaikum Seperti yang dijanji pada blog yang lepas,aku ingin berkongsikan serba sedikit mengenai perjalananku dan family ke Kota Bersejarah ini iaitu Melaka...Bandaraya yang penuh perlbagai artifak2 sejarah Kesultanan Melayu dan Juga yang dikenali sebagai laluan emas kepada pedangang asing suatu tika dahulu....Tidak kurang juga Melaka ini dikenali dengan keperkasaan pahlawan2 yang terunggul antaranya Hang Tuah,Hang Jebat,Hang Lekir,Hang Lekiu dan Hang Kasturi dimana mereka ini sekali sebagai pahlawan yang terbilang......

Bermula perjalanan ku dari Kota Metropolitan Kuala Lumpur bertolak dari Terminal Bas Pudu Raya pada jam 4 petang,aku ditemani fina dan juga wokyoh...mereka yang menghantarku diterminal berkenaaan....so dianggarkan jam 6petang aku sampai di Melaka Central...Alhamdulillah sampai je aku terus melefon daddy ...coz perjanjian kami mereka bertolak dari JB manakala aku dari KL dan berjumpa di Melaka Sentral...sebuah terminal yang ku lihat sungguh berbeza pada kali pertama ku jejak kaki ke melaka bersama-sama teman sekolej awal tahun 2002... setelah berjumpa family..kami pon bertolak ke Naza Hotel yang telah ditempah oleh KakLong & abgLong ....so malam tu kami menginap disana...

Malam tu,kami keluar makan di sekitar bandar melaka ,ikut plan nak pergi umbai..tapi memandang mum dan kakngah tiada,kami tunda keesokan hari.Sedang menjamu selera ,aku mendapat panggilan dari Dj Ricky mengatakan ada suprise untuk ku....so aku pon tertanya-tanya juga apa lah yang suprise sangat tu...so lepas makan kami ronda bandar melaka terus balik ke Naza Hotel...dari jauh dah nampak Dj Ricky dengan seorang awek kecik jer sebelah dia....so selepas menghantar haziq ke kaklong,aku menjemput mereka ke lobby hotel.so ricky mengenalkan gadis molek tu rupanya Moderator Di CeriaChat iaitu Tatia..selama ni ku ingatkan tatia is real indonesia gurl...alahai tertiba dah aku...sebab selama ni aku dok ngomong indon dengan that gurl.ahakss...

Setelah berborak bersama Ricky n Tatia,mereka meminta izin untuk balik,coz Tatia ni rupanya student salah sebuah Universiti di Melaka...setelah menghantar mereka diparking,aku pon balik ke Bilik....berbual ngan family than tidor...Keesokan harinya,kami breakfast diCafe Naza Hotel...Makanan leh lah tahan...cuma adalah something yg kureng tapi masih boleh dimaafkan...selepas tu kami ke bilik untuk mengambil barang dan check-out...

Setelah check-out kami pun mulakan perjalanan kami ke kota A Famosa,disana aku dapat melihat beberapa artifak yang bersejarah antaranya Tugu AFamosa sendiri yang mempunyai nilai tersendiri yang boleh dikatogerikan sebagai sejarah Malaysia..Kaklong,adik dan anak sedara sempatlah naik beca yang warna warni ,aku nak naik??? memang nak tapi kesian tengak pakcik tu kayuh..hehehee ni sebahagian gambar yang telah di amik ...

Bersama KakLong & anak2 Kaklong

Aku Interframe Di Depan AFamosa

Setelah penat berpossing diarea Kota AFamosa,Kami pon meneruskan perjalananan ke Taming sari Tower (x silap aku,aku x ingat nama tempat tu) tapi kat sana,kami hanya melihat sahaja coz nak cepat beredar ke Perigi Hang Tuah....sepanjang perjalanan Ke perigi Hang Tuah Kereta menghadapi masalaha..so kena lah tolak...ahaks tercabar betul....setibanya kami di Perigi hang Tuah,Aku sempat bergambar,sempat juga mengambil sedikit air dalam perigi tersebut...ikhtiar untuk kesihatan mummy....orang-orang menyatakan air perigi Hang Tuah tu mempunyai khasiat untuk berubat,aku bukan nak melakukan syirik,cuma itu terjadi dengan keizinan dari Allah s.w.t....

Papan Info Mengenai Perigi hang Tuah


Inilah dia Perigi Hang Tuah,Yang dikatakan terbentuk dengan Tapak kaki Hang Tuah

Aku & Haziq Keletihan hehehehe
Setelah mengambil air dari perigi tersebut,kami sempat memberi cenderahati untuk kenangan...dari situ kami bertolak ke Umbai ahakss makan time ...sotong,ikan,udang perghhh esoknya aku sakit perut tu lah makan x tengok kiri kanan...ekekekee

Mamam Time With My Family


Ni dia Gerai Tempat makan seafood pilihan Abg ipor den

Ni adik & arif Berebut air memang lawak

Setelah makan kami pun beredar ke Muar pula....ketika dalam perjalanan ke Muar,sempat juga kami singgah ke gerai tepi jalan yang menjual lemang..beli skit than bawa balik....

Gerai Lemang PakNgah Ahaks ,suka tengok adik2 yang berniaga.....

Dari sana kami menuju ke rumah Abang Ipar di Parit Raja Muar,rehat sebentar than bertolak Ke Taman Nusantara .....rasanya inilah penglaman yang paling best bersama family sejak berpindah ke Johor Bahru.....Terima Kasih For KakLong & Abg Long coz menaja perjalanan kami......k Lah Chow Dulu Salam Sayang buat semuaaa

Kalau Roboh Kota Melaka,Papan Dijawa Hamba dirikan....

No comments: